Pages

Powered By Blogger

Monday, October 17, 2011

KENAPA PEREMPUAN-PEREMPUAN INI DIAZAB DI NERAKA....?


Azab siksaan bagi Perempuan-Perempuan yang melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah Subhanahua Ta'ala. 

Dalam peristiwa Isra' wa Mi'raj, Allah telah  memperlihatkan kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wa Sallam  berbagai  peristiwa,  pemandangan, tamthil, 'ibrat, dan tauladan, yang sangat dahsyat atau yang mena'jubkan baginda.

Diantaranya ialah Allah memperlihatkan kepada Nabi SAW ,perempuan-perempuan yang disiksa dengan berbagai-bagai azab yang amat dahsyat akibat melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah Subhanahua Ta'ala.

Berhubung dengan perkara ini, Sayidina Ali r.a menceritakan; suatu ketika  
Rasulullah SAW datang ke rumahnya bersama puterinya Fatimah Az-Zahra. Tiba-tiba baginda  menangis.
Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis.

Baginda menjawab:
"Pada malam aku di-isra'kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan yang sangat dahsyat. Itulah sebabnya mengapa aku menangis".

Fatimah Az-Zahra r.a kemudian menanyakan apa yang telah dilihat oleh ayahandanya.

"Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya".

"Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking". 

"Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri". 

"Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk kerana penyakit sopak dan kusta".

"Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, disiksa dengan beribu-ribu kesengsaraan".

"Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya, sementara malaikat memukulnya dengan pemukul dari api neraka,"  kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu? 

Rasulullah menjawab,
"Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan mahramnya". 

*"Perempuan yang digantung payudaaranya adalah isteri yang 'mengotori' tempat tidurnya". 

*"Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak ta'at kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas". 

*"Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan mahramnya dan suka mengumpat orang ".

*"Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka ialah disebabkan ia bersolek dan berhias cantik  kerana hendak mempamerkan tubuhnya kepada lelaki lain yang bukan mahramnya". 

*"Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia boleh solat tapi tidak mengerjakannya dan tidak mau mandi junub".

*"Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta.  Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami".

Mendengar itu, Sayidina Ali Karamallahu Wajhah dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Marilah kita insaf dan muhasabah diri kita masing-masing agar sentiasa bertaqwa kepada Allah, dengan menjunjung titah perintahnya dan menjauhi segala laranganNYA.
Dan marilah kita sampaiakn pula pengajaran daripada Rasulullah SAW ini kepada sekalian Muslimin dan Muslimat aga diakhirat kelak kita ada hujjah untuk dikatakan bahawa  kita telah menyempurnakan amanat Baginda;

Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi wa Sallam:
" Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat"

No comments:

Post a Comment